626GE Hatchback, 2.0i16v GLX

In dit forum kun je een post maken over een grote verandering die je aan je auto doet. Bijv. spoilersets of verlagen enz.
User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts: 5003
Joined: Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: GT town

Post by Casejunkie » Wed Sep 20, 2006 10:24 pm

Wat ik van Piet heb begrepen was idd de handgeschakelde wagen sneller.
Logisch, want de automaat is maar een 4 traps
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

AKA-47
Ervaren Racer
Posts: 884
Joined: Mon May 30, 2005 6:29 pm
Type 626: 626 GW 95-02 (wagon)

Post by AKA-47 » Thu Sep 21, 2006 12:05 am

PaulK626modifyer wrote:hoezo eigenlijk een automaat. Handgeschakeld is sneller hoor :P

Ben echt benieuwd hoe het er straks allemaaluitziet, je hebt al erg vaak geswitch van idee.

goed bezig


ik switch idd vaak van ideen :P

maar hoezo automaat? snel hoeft van mij allemaal niet meer zo, automaat vind ik veel lekkerder rijden

Stevves
Chauffeur
Posts: 78
Joined: Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Stevves » Fri Sep 22, 2006 7:23 am

Super plan hoor,
Maar zes van die trappelende kaboutertjes verbruiken toch echt een berg meer benzine dan die vier.....

Maarja, de souplesse die je ervoor terug krijgt.... Ik begrijp het wel :-D

Ik kijk ook wel eens met 1 oog open rond naar een xerxes op lpg (g3), maar die zijn dus echt niet te vinden, net zo slecht als een xedos6 v6 op lpg g3...

en qua interieur: still interrested !, of je moet die koeiehuid weg willen doen, maar die kans is denk ik niet zo heel groot ;-)

gr,

Stevves.
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Sep 22, 2006 10:22 am

denk erom dat een turbo motor met een automaat in de meeste gevallen sneller is als een handbak. vooral bij sprints.
je heb namelijk te make met een zogenaamd turbo gat. door de koppelomvormer van de automaat schiet bij plankgas accelereren de motor sneller naar het turbo gebied als een handbak. daar door krijg je ook nog eens een enorme koppel vergroting.
bij de volvo hebben we veel turbo's en ook veel automaten. deze handbakken kunen echt niet tippen aan een automaat.
nadeel van een automaat is wel dat tijdens echt onbeschoft jagen en driften hij vanzelf begint op en neer teschakelen. das wel *censuur*!
maar verders onderschat een automaat niet bij de sprint!
ties en jaap moeten echt ene keer eens naast elkaar staan! hebben beide ongeveer de zelfde setup!
ik gok op jaap!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
jaap18
Racer
Posts: 434
Joined: Sun Jan 15, 2006 1:20 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Overloon
Contact:

Post by jaap18 » Fri Sep 22, 2006 10:28 am

dak zonder bak wrote:denk erom dat een turbo motor met een automaat in de meeste gevallen sneller is als een handbak. vooral bij sprints.
je heb namelijk te make met een zogenaamd turbo gat. door de koppelomvormer van de automaat schiet bij plankgas accelereren de motor sneller naar het turbo gebied als een handbak. daar door krijg je ook nog eens een enorme koppel vergroting.
bij de volvo hebben we veel turbo's en ook veel automaten. deze handbakken kunen echt niet tippen aan een automaat.
nadeel van een automaat is wel dat tijdens echt onbeschoft jagen en driften hij vanzelf begint op en neer teschakelen. das wel *censuur*!
maar verders onderschat een automaat niet bij de sprint!
ties en jaap moeten echt ene keer eens naast elkaar staan! hebben beide ongeveer de zelfde setup!
ik gok op jaap!


thnx :buig:

maar ik dacht dat mijn automaat 4 traps met overdrive was, maar na wat zoek werk blijkt het toch 3 traps met overdrive te zijn
>>>MX-6 2.2i-12V TURBO automaat '91<<<
626 COUPE 2.0-12V GLX K6 '89
626 COUPE 2.0i-16V GT (overleden)

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1083
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley » Fri Sep 22, 2006 11:01 am

dat betekend (volgens mij) dat hij langer kan dooracceleren in de versnellingen.
ik gok ook op Jaap.
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
jaap18
Racer
Posts: 434
Joined: Sun Jan 15, 2006 1:20 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Overloon
Contact:

Post by jaap18 » Fri Sep 22, 2006 11:08 am

wat ik begrepen heb is dat overdrive gewoon de hoogste versnelling is. bij handbak is dus de 5e versnelling ook overdrive. dus als ik 4 traps met overdive zou hebben heb ik 5 versnellingen.
>>>MX-6 2.2i-12V TURBO automaat '91<<<
626 COUPE 2.0-12V GLX K6 '89
626 COUPE 2.0i-16V GT (overleden)

AKA-47
Ervaren Racer
Posts: 884
Joined: Mon May 30, 2005 6:29 pm
Type 626: 626 GW 95-02 (wagon)

Post by AKA-47 » Fri Sep 22, 2006 2:41 pm

overdrive is wat anders, hebben ze een keer uitgelegd bij a car is born ofzo, dat is dat hij als je OD aanzet, dat hij ineens een stuk meer vermogen doorgeeft en als het ware dus een soort powerstoot extra krijgt...


at stevves; dat leer gaat niet weg nee :-D

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts: 707
Joined: Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626: 626 GW 95-02 (wagon)
Location: Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Sat Sep 23, 2006 3:45 pm

ik gok op mezelf motherfuckers! wat blaast Jaap? 12 psi toch (althans Piet toen) en ik 15,5... en ik heb een ecec boost controller en geen handmatig ding, ben blij dat ik daar vanaf ben! 2,5 inch uitlaat van voor tot achter, Jaap ook? brandstofdruk ook geregeld zodat ik niet arm ga lopen... Jaap ook? en gelukkig geen hot air intake bij mij maar weet dus weredom niet wat Jaap heeft...

een automaat kan wel makkelijker sprinten dat wel...

maar nog 1 ding: een automaat is bij mijn weten zwaarder dan een handbak toch?

op dit moment tegen mekaar sprinten zou ik niet weten want die bak en koppeling zitten er nog nie in en onder...
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

The Bull
Mazda 626 Lord
Posts: 2219
Joined: Wed Mar 26, 2003 11:32 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Geleen

Post by The Bull » Sat Sep 23, 2006 6:13 pm

een overdrive is een versnelling waarbij een auto zijn topsnelheid behaalt ( de hoogste versnelling) Dit heet alleen overdrive als in de voorgaande versnelling ook de topsnelheid behaalt wordt. Een overdrive is dus niks anders dan een manier om het toerental omlaag te krijgen en dus minder verbruik!

Ik denk eigenlijk ook dat een handbak sneller is.... maar dat heeft ook veel te maken omdat je bij een handbak het gas loslaat en daarmee dus het opnieuw opspoolen mooi meekrijgt...


GRZ JORDY
(former)MAZDA MX6 GT 2.2i 12V Turbo Intercooled

User avatar
jaap18
Racer
Posts: 434
Joined: Sun Jan 15, 2006 1:20 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Overloon
Contact:

Post by jaap18 » Sun Sep 24, 2006 12:07 pm

ik denk dat er maar 1 manier is om erachter te komen :-D denk wel dat tieske sneller is. maar ik wil het best proberen.

een overdrive is een versnelling waarbij een auto zijn topsnelheid behaalt ( de hoogste versnelling) Dit heet alleen overdrive als in de voorgaande versnelling ook de topsnelheid behaalt wordt. Een overdrive is dus niks anders dan een manier om het toerental omlaag te krijgen en dus minder verbruik!


ja zoiets had ik ook begrepen, maar ik mijn boekje van de MX6 staat dat jou 5e versnelling ook OD is. en ik heb ff geteld en ik heb dus 4 versnellingen met OD dus eigenlijk ook 5, maar dat maakt voor acceleratie niet uit. je gebruikt met handbak ook de 5e versnelling niet met sprinten neem ik aan.
>>>MX-6 2.2i-12V TURBO automaat '91<<<
626 COUPE 2.0-12V GLX K6 '89
626 COUPE 2.0i-16V GT (overleden)

AKA-47
Ervaren Racer
Posts: 884
Joined: Mon May 30, 2005 6:29 pm
Type 626: 626 GW 95-02 (wagon)

Post by AKA-47 » Sun Sep 24, 2006 12:09 pm

nu weer genoeg over versnellingsbakken en overdrive gepraat? :offtopic:

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts: 707
Joined: Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626: 626 GW 95-02 (wagon)
Location: Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Sun Sep 24, 2006 9:57 pm

sorry dat we je topic bevuild hebben! :mecker:

maar nof ff 1x offtopic: wat zijn de mods aan jouw mx dan Jaap?
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
jaap18
Racer
Posts: 434
Joined: Sun Jan 15, 2006 1:20 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Overloon
Contact:

Post by jaap18 » Mon Sep 25, 2006 9:55 am

:offtopic: volgens mij alleen de boostcontroller en gechipt en er liggen dan kleine wieltjes op zodat ie sneller op toeren is. maar word gewoon tijd voor een meeting dan zullen we ff kijken wat sneller is.
>>>MX-6 2.2i-12V TURBO automaat '91<<<
626 COUPE 2.0-12V GLX K6 '89
626 COUPE 2.0i-16V GT (overleden)

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts: 5003
Joined: Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: GT town

Post by Casejunkie » Mon Sep 25, 2006 9:58 am

wacht 2 maandjes dan moet me wagon turbo wel klaar zijn.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

Post Reply