L's Xerxes

In dit forum kun je een post maken over een grote verandering die je aan je auto doet. Bijv. spoilersets of verlagen enz.
SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

L's Xerxes

Post by SS80 » Thu Mar 07, 2013 12:04 pm

Een paar weken terug heb ik een 626 V6 Xerxes gekocht, omdat ik een keer wat groters wilde rijden.

De prijs was erg laag, ik kon er dus van uit gaan dat er wat aan gedaan moest worden.. Dat was ook zo.

Dit is 'm: De foto's zijn nog de marktplaats foto's. Ik zal van t weekend up-to-date foto's plaatsen.
Image
Image
Image

De remschijven & blokken achter waren totaal op, hij was met metaal op metaal aan 't remmen, deze heb ik dus vervangen voor nieuwe:
Image

De rechter langsliggende draagarm achter bleek afgebroken te zijn! Woeps! Deze dus maar vervangen door eentje van de sloop want ik kan ze nergens nieuw vinden:
Image

Nu zijn de schokbrekers achter ook nog slecht, hij blijft deinen als je van een drempel komt. Hier heb ik dus ook nieuwe voor besteld, en meteen Eibach 3cm verlagingsveren (als je toch bezig bent ;) ) Deze komen van de week binnen.
De achterste uitlaat demper was ook lek, deze heb ik ook vervangen door een nieuwe.
Dan is er ook nog een kleine olie lekkage op het blok, maar ik heb nog niet gevonden waar het precies vandaan komt. Het zit namelijk onder de voorste cylinderkop, achter de radiator dus ik kan het niet zien... Misschien bij het olie filter?

Plannen heb ik ook: Ik wil er een "sleeper" van maken. Lekker suf houden aan de buitenkant, maar stiekem vlot onderhuids!
Zo sloop ik er hier en daar wat gewicht af wat ik niet nodig heb, maar zonder al te veel in luxe in te leveren, en ook de motor wil ik iets kietelen..
Het zal echter allemaal vrij traag gaan want dit is niet m'n enige project!
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts: 3630
Joined: Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by marcel » Thu Mar 07, 2013 1:13 pm

NICE :D

Misschien als je straks nog meer wil vervangen is een goede donor auto wel wat voor je.
Laatste paar jaar zijn er diverse Xerses opgeruimd in zeer goede staat met recente onderdelen, en deze gaan vaak voor een prikkie de deur uit met reden dat de mensen tegenwoordig geen V6 meer willen.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

mad man
Mazda 323 Lord
Posts: 3087
Joined: Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by mad man » Thu Mar 07, 2013 2:20 pm

Welkom op het forum je bent al goed bezig :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by SS80 » Fri Mar 08, 2013 12:03 am

Thnx!
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

User avatar
jeb
Chauffeur
Posts: 73
Joined: Thu Feb 23, 2012 1:43 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: L's Xerxes

Post by jeb » Fri Mar 08, 2013 10:21 am

Sleeper is altijd leuk ;)

zowiezo verwacht men geen V6 in een 626je, toch? de meeste GD's zijn ook de 90 pk benzine of 70 pk diesel.. mijn GT'tje kan dan ook leuk verrassen. Het is alleen geen sleeper ;)

SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by SS80 » Fri Mar 08, 2013 10:54 pm

Precies! Ik wist ook niet dat ie bestond (en ik weet toch aardig wat van (Japanse) auto's)
Toen ik op zoek was naar een grote, luxe maar vlotte auto heb ik van alles bekeken.. Volvo 850 turbo, Mitsubishi Galant V6 dat soort
Kwam ik per ongeluk een Xerxes tegen. Ideaal dat kent niemand! Daarbij heb ik ook eens een MX-3 V6 gehad dus ik wist dat de Mazda V6jes lekker lopen ;)
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

M&M
Racer
Posts: 307
Joined: Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: L's Xerxes

Post by M&M » Sun Mar 10, 2013 12:50 pm

wij hebben o.a ook een xerxes, en ohoh wat rijden ze fijn!! :D :D :-D

Groetjes M&M

SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by SS80 » Mon Mar 11, 2013 1:01 pm

Wat ik tot nu toe aan gewichtsbesparing heb gedaan:
-Houten planken & piepschuim uit de kofferbak verwijderd
-Achter ruitenwisser, ruitenwissermotor en sproeiertankje verwijderd
-Electrische uitschuif-antenne en antenne draad tot aan de radio verwijderd (ik luister toch nooit radio)
-Hitteschilden van de uitlaat verwijderd (behalve die langs de brandstoftank, hier twijfel ik nog over)
-Complete alarmsysteem met startonderbreker, tot het laatste draadje!
-Alle aftermarket ICE draden die er door de jaren bij gekomen waren
-Hoofdsteunen van de achterbank
-1 van de 2 toeters (waarom heb je r 2 nodig??)
-Stalen strip in de achterbumper
-Trekhaak
-Plastic plaat in de wielkast langs de brandstof-vulpijp
-Tank-ontluchtings ding wat onder de motorkap zit, dat tonnetje
-Plastic plaat langs de accu
-Plastic platen tussen de frontbalk en de bumper, bij het motorkap-slot
-Plastic plaat onder het dashboardkastje
-Motorkap isolatie
-Vloermatjes in de voetenruimte van de achterbank

In de toekomst moet er nog meer uit, maar zonder te veel luxe in te leveren.
Zoals:
-Lichtgewicht velgen
-Lichtgewicht motorkap (dit zou echt veel schelen!)
-Bitumen onder de vloerbedekking & in de achterbak
-Mistlampen
-Normale bestuurdersstoel, electrisch verstelbaar hoeft niet van mij
Verder kom ik vast nog wel het 1 en ander tegen.
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

mad man
Mazda 323 Lord
Posts: 3087
Joined: Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by mad man » Mon Mar 11, 2013 2:14 pm

SS80 wrote:Wat ik tot nu toe aan gewichtsbesparing heb gedaan:

-Plastic plaat in de wielkast langs de brandstof-vulpijp
-Tank-ontluchtings ding wat onder de motorkap zit, dat tonnetje.


Waarom zou een fabriek dit monteren op een straat wagen? :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by SS80 » Mon Mar 11, 2013 6:57 pm

Well, de plaat langs de vulpijp is om te zorgen dat er geen rotzooi bij die pijp komt. Dit werkt echter averechts. Zand en water komen vast te zitten achter dit schermpje en gaan zitten roesten.

De tankontluchting was vroeger gewoon een pijpje naar buiten, maar tegenwoordig mogen die gassen niet meer zomaar naar buiten, deze worden verzameld in dat tonnetje en gaan dan bij een bepaald toerental je luchtinlaat in. Bij mij is het nu weer gewoon een pijpje naar buiten.
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

mad man
Mazda 323 Lord
Posts: 3087
Joined: Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by mad man » Mon Mar 11, 2013 10:23 pm

Ja je zou het eigenlijk 1 keer per jaar schoon moeten maken daar achter, maar het is ook voor de steenslag :roll:

En ik ben toch blij dat ik niet in die benzine dampen meer zit :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts: 3630
Joined: Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by marcel » Tue Mar 12, 2013 10:22 am

Lache dit word een Topic die anders is dan anders, U heeft mijn interesse...
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
ozgrr
Mazda 626 Lord
Posts: 1684
Joined: Sun Feb 29, 2004 12:03 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: Drachten
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by ozgrr » Tue Mar 12, 2013 1:47 pm

Leuk project, ook een goede start! gelijk een v6

SS80
Chauffeur
Posts: 59
Joined: Sun Feb 17, 2013 8:12 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Utrecht
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by SS80 » Mon Mar 25, 2013 11:59 am

Een week of 3 geleden heb ik nieuwe achter-schokbrekers besteld bij Winparts, deze had ik zeer snel binnen.
Ook had ik meteen een set Eibach verlagingsveren besteld bij Stroeve maar die laten helaas nog op zich wachten...

De achter schokbrekers waren echt nodig, want hij bleef na deinen na een hobbel en op de linker zat zelfs zijdelings speling. Afgelopen zondag zat de linker schokbreker vast (gevroren?) Ik reed van Utrecht naar Vlissingen en pas thv Bergen op Zoom schoot ie los. Ik weet dus nu weer waar alle hobbels in de snelweg zitten!

Vandaag had ik een afspraak staan voor de APK keuring, maar met die dempers word ie nooit goedgekeurd dus die heb ik achterin gelegd en laat ik meteen vervangen.
Als m'n veren dan eindelijk binnen komen haal ik ze wel weer uit mekaar.

Ook nog een kleine gewichtsbesparings-update:
-Hoofdsteunen v/d achterbank
-Bovenste bakje v/d middenconsole, deze zat trouwens ook in de weg als ik snel wilde schakelen
-Bekleding onder achterbank-zitting (ik kwam er ineens achter dat die ook opgeklapt kon worden :P)
'86 Suzuki Super Carry 1.0
'89 Suzuki Swift 1.3

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts: 3630
Joined: Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: L's Xerxes

Post by marcel » Mon Mar 25, 2013 12:57 pm

Goed bezig zeg zo gaat de auto een stuk beter rijden alleen denk dat straks de voorkant gaat deinen.
Stap voor stap en strippen dat ding.

Ps bekijk deze onderste 323 eens http://www.mazda626forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=8333&start=15

Minder is meer/beter. :mrgreen:

Balen dat je 2x met de achterkant bezig moet en alle succes. :wink:
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

Post Reply