In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
-
Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5003
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Post
by Casejunkie » Thu Apr 10, 2008 10:25 pm
Een KLZE kan gewoon op de oude kabelboom worden aangesloten worden hoor. Moet alleen een andere chip in de computer die geschreven is voor de KLZE. Die zijn zo te bestellen en stelt dus allemaal idd niks voor. Gewone swap zoals we gewend zijn Bak. easy does it
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
-
spacelynx
- Chauffeur
- Posts:95
- Joined:Wed Feb 06, 2008 9:10 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:De Kwakel (Gem. Uithoorn)
-
Contact:
Post
by spacelynx » Fri Apr 11, 2008 11:46 am
Vraag is nu, waneer besluit je tot zo'n (voor jullie)
gewone swap. Wachten tot er iets stuk gaat of liever eerder met de kans dat je het oude blok nog kunt verkopen, als daar al belangstelling voor zou zijn....

Mooi rood is niet lelijk

-
bobastic
- Chauffeur
- Posts:77
- Joined:Wed Mar 19, 2008 1:04 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Zevenaar
Post
by bobastic » Fri Apr 11, 2008 12:07 pm
dat klinkt mij ook als een heftig project Spacelynx.... ik ben al trots dat ik een lamp kan vervangen of olie kan pijlen haha

Opel vectra 1.6 16v sport II
Mazda 626 GE 1.8 cronos
-
Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5003
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Post
by Casejunkie » Fri Apr 11, 2008 12:23 pm
Ik weet niet of je een KLDE makkelijk kan verkopen. Immers swappen de meeste meteen een KLZE in hun auto als ze gaan swappen. Zeker met die kilometer stand van het blok.
Het is een beslissing die ik niet kan nemen voor je. Wil je die 33 pk extra erg graag hebben? Vind je het de moeite momenteel om een goed werkend blok te swappen?
Wanner zou ik persoonlijk de swap uitvoeren? (buiten het feit van de 33 pk extra)
Wanneer de distributieriem aan vervangen toe is en de koppeling ver versleten is.
En/of er moet iets kapot gaan wat het laten maken bij een garage duur maakt. (koppakking bv)
Je maakt dan namelijk de kosten die je bij een swap ook zou moeten maken en dan zou ik zeggen: gooi er meteen 1300 euro extra tegenaan en gooi er een redelijk vers blok er in.
Let wel dit is de mening van iemand die zijn hand er niet voor een swap omdraaid. Je kan op verschillende manieren tegen een swap aankijken. Ben ook lid van een clubje in Breda en daar vinden ze swappen 100% niks.
Last edited by
Casejunkie on Fri Apr 11, 2008 6:31 pm, edited 1 time in total.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
-
Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
-
Contact:
Post
by Marcel Smeding » Fri Apr 11, 2008 5:38 pm
Hoe is het oude blok dan? als hij echt olie verbruikt (bv. 1 op 1000) en er mankeren nog wat andere zaken aan, dan is een motorswap zinvol. Is dat niet het geval, dan zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
spacelynx
- Chauffeur
- Posts:95
- Joined:Wed Feb 06, 2008 9:10 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:De Kwakel (Gem. Uithoorn)
-
Contact:
Post
by spacelynx » Fri Apr 11, 2008 9:38 pm
Tja... het oude blok heeft wel 275.000 km gereden en ik wil liever niet wachten op echte problemen. En laten we eerlijk zijn, die extra PK's maken het ook wel interessant
Op mijn zoektocht naar i1[quote][/quote]fo kwam ik de volgende site tegen
http://www.geocities.com/Mllll,,,,,,,9o ... 5/klze.htm
Er wordt hier gewaarschuwd voor meer uitstoot waardoor deze motor niet aan de (strenge) USA norm voldoet. Komt ie hier wel door de APK?
Wie zou er in het najaar de mogelijkheden, zin en tijd hebben om een swap uit te voeren?
Mooi rood is niet lelijk

-
dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
-
Contact:
Post
by dak zonder bak » Sat Apr 12, 2008 7:35 pm
33 pk is niet veel. als je een setje nokken assen voor je klde besteld en je vlakt de koppen een mm af ben je er ook!
mat zwart roeleerd de pan uit!

-
Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5003
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Post
by Casejunkie » Sat Apr 12, 2008 10:36 pm
Gaat ook gedeeltelijk om de kilometer stand in dit geval. Als het je om de PK's te doen is zou ik het idd ook niet doen zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en een KLDE heeft genoeg potentie
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
-
Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
-
Contact:
Post
by Marcel Smeding » Sun Apr 13, 2008 5:32 pm
km-stand zegt nou echt helemaal niks. Zie het aan m'n eigen station 287.000km en dat blok is gewoon als nieuw en verbruikt geen druppel olie, het zweet ook nergens.
Hecht meer waarde aan een goede en complete onderhouds historie, al is dat ook niet zaligmakend natuurlijk.
Bovendien werkt de hoge km-stand door in de hele auto, dus een "nieuw" blok is geen garantie voor een probleemloze auto.
Ik blijf erbij als dat blok in principe nog goed is, lekker laten zitten.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
Reley
- Mazda 626 Lord
- Posts:1083
- Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
- Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
- Location:Breda
-
Contact:
Post
by Reley » Mon Apr 14, 2008 7:30 am
Casejunkie wrote:Ben ook lid van een clubje in Breda en daar vinden ze swappen 100% niks.
Wulks?
Als je blok nu nog goed is, zou ik pas gaan nadenken over een swap wanneer hij het opgeeft.
Deze blokken zijn denk ik nog wel even leverbaar...
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
-
Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5003
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Post
by Casejunkie » Mon Apr 14, 2008 9:10 am
nouja lid niet echt maar wel forum ganger daar.
Tuning4friends
Allemaal Honda rijders.

Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
-
Edwin MX6
- Ervaren Racer
- Posts:519
- Joined:Wed Dec 14, 2005 10:03 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Crownsmountain
-
Contact:
Post
by Edwin MX6 » Mon Apr 14, 2008 3:11 pm
Kijk die swap die je eventueel zou willen uitvoeren is op zich niet spannend. Maar het is inderdaad voor jezelf belangrijk om na te gaan waarom je wil gaan swappen. En welke andere altenatieven je hebt voor dat geld. Er is idd zoals Bak al aangeeft ook nog genoeg vermogen uit je KLDE te halen.
Former owner of a MX6 v6 (now Herwins)
Saab 9-3 2.0 Turbo (205 pk)
-
spacelynx
- Chauffeur
- Posts:95
- Joined:Wed Feb 06, 2008 9:10 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:De Kwakel (Gem. Uithoorn)
-
Contact:
Post
by spacelynx » Mon Apr 14, 2008 4:40 pm
Ik zou mijn huidige blok eens moeten testen, bijv. door de oliedruk en compressie te meten. Zijn er nog andere dingen om na te gaan hoe ver het blok heen is?
Mooi rood is niet lelijk

-
Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
-
Contact:
Post
by Marcel Smeding » Mon Apr 14, 2008 5:46 pm
Met een compressie test kun je een aardig beelt krijgen van de staat van je motor, ook al kan die meerdere kanten op. Een slechte compressie betekent niet per definitie een versleten blok, kunnen ook lekkende kleppen zijn of zelfs een lekke koppakking (als bv. 2 aangrenzende cillinders een lage compressie hebben), maar als je dat in een garage laat doen kunen ze je dat prima vertellen.
Zag bij de laatste meeting dat het blok aardig vet was, weet niet of je daar op af gegaan als overweging voor een ander blok? Kan heel goed zijn dat een kleppendekselpakking wat verdroogt is en dat die zweet.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)