Page 1 of 2
Klepstoters
Posted: Thu Apr 09, 2009 7:59 am
by Jeroen81
Ik heb een vraag ivm mijn hydrolische klepstoters
sind kort maken mijn kleppenm een heel irritant tikkend geluid
ik heb al rotzooi in mijn blok gegooid voor de hydrolische klepstoters te smeren.
hierna is het een paar dagen weg geweest.
Maar zo gauw ik langer dan 5 min in de file sta en als ik normaal rijd onder de 3000 toeren dan beginnen ze weer wat ik dan ook doe het gaat niet weg zelf niet als ik dan een keer stevig doortrap.
weet iemand een oplossing hiervoor. ik heb namelijk gehoord dat het een mazda trekje is
Re: Klepstoters
Posted: Thu Apr 09, 2009 8:23 am
by Marcel Smeding
begin eerst eens met een oliewissel, meestal is dat al voldoende. je zou ook nog aan een motorflush kunnen denken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Re: Klepstoters
Posted: Fri Apr 10, 2009 11:59 am
by kobbie
Nog oliedruk genoeg?
Inderdaad verse olie kan iets doen.
Re: Klepstotershttp://www.mazda626forum.nl/posting
Posted: Fri Apr 10, 2009 12:17 pm
by Crowbar
wat voor olie (viscositeitsindex) zit erin en hoe lang al? en wanneer is je filter vor het laatst vernieuwd?
verbruikt ie veel olie of juist niet?
motorolie is dè vloeistof om die klepstoters te smeren, wat je erbij gooit is misschien om schoon te maken, maar smeren doet je olie.. als die er echter niet komt (bovenin je blok) omdat je filter verstopt zit, je pomp verrot is/aanzuigzeef dicht, of juist te dun is (als hij er al lang in zit kan ie verdunnen met benzine. ik weet niet hoe je de auto gebruikt, maar veel koude starts doen benzine op je cilinderwand condenseren die daarna met je olie mengt..
Re: Klepstoters
Posted: Mon Apr 20, 2009 8:19 am
by Jeroen81
Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.
verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.
Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.
Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.
Re: Klepstoters
Posted: Mon Apr 20, 2009 8:58 am
by Marcel Smeding
Jeroen81 wrote:Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.
verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.
Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.
Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.
Dan kunnen het nog maar 2 dingen zijn, toch een tekort aan oliedruk of een of meerdere hydraulische kleplifters is/zijn stuk.
Re: Klepstoters
Posted: Mon Apr 20, 2009 10:58 am
by Crowbar
Jeroen81 wrote:Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.
verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.
Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.
Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.
en welk genie heeft dàt uitgevonden? (die kan je er dan vast ook van af helpen) het hoort namelijk zo te zijn dat ze vullen tòt de speling weg is.. niet verder!
en als je klep dus open blijft staan zou je backfire of ploffen in je uitlaat krijgen, denk ik zo..
als het getik boven je sportuitlaat uitkomt zou ik het elders gaan zoeken: eerder je drijfstangen of kantelende zuigers..
of pingelt ie misschien heel erg (als je over tractors (dieselen) begint..
wat(en waar) tank je? euro 95, 98, merk of tango/tinq?
Re: Klepstoters
Posted: Mon Apr 20, 2009 12:26 pm
by Marcel Smeding
Hij verbruikt weinig olie zegt ie, dan kun je kantelende zuigers wel uitsluiten, denk ik.
Idem voor de drijfstanglagers, tegen de tijd dan die zodanig versleten zijn dat ze lawaai gaan maken, dan is het blok ook aardig ver heen.
hydraulische klepstoters kunnen een hoop lawaai maken als ze geen olie hebben, zoveel dat mensen gaan omkijken van wat is dat voor een barrel!!

Re: Klepstoters
Posted: Mon Apr 20, 2009 8:50 pm
by Crowbar
Marcel Smeding wrote:Hij verbruikt weinig olie zegt ie, dan kun je kantelende zuigers wel uitsluiten, denk ik.
Idem voor de drijfstanglagers, tegen de tijd dan die zodanig versleten zijn dat ze lawaai gaan maken, dan is het blok ook aardig ver heen.
hydraulische klepstoters kunnen een hoop lawaai maken als ze geen olie hebben, zoveel dat mensen gaan omkijken van wat is dat voor een barrel!!

dan hebben jullie mijn gasventielen nog niet gehoord... maar goed dat die GW aardige demping in de motorkap heeft hangen, maar sorry voor de

Re: Klepstoters
Posted: Mon May 18, 2009 7:30 am
by Jeroen81
Het mysterie is opgelost:
Helaas is mijn aut o overleden:
al die tij d dat de wagen schokte en stoekte
heeft hij af en toe op drie cylinders gelopen
ik ging dan ook naar mijn werk toen ik spontaan een dikke rookwolk achter me zag en mijn auto spontaan nog maar op 2 cylinders ging rijden
na mijn werk ben ik naar mijn monteur gered om hem na te laten kijken
ik had water bij mijn bougies staan dat duidt op een kapoote kop pakking na nader onder zoek was dit ook het geval. ik heb nieuwe bougies geplaats maar dit had geen effect
dus als ik hem nu wil maken zal ik en mijn koppakking moeten vervangen en bougiekabels verdelerkap en rotor. los hiervan was mijn motor ook toe aan een niewue distrubutie riem.
dit alles staat nog los van het feit van de rammelende klepstoters
Helaas is dit alles het mij niet waard om te reparen.
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Bedankt voor alle steun op het GE forum.
Re: Klepstoters
Posted: Mon May 18, 2009 12:37 pm
by Crowbar
Jeroen81 wrote:Het mysterie is opgelost:
Helaas is mijn aut o overleden:
al die tij d dat de wagen schokte en stoekte
heeft hij af en toe op drie cylinders gelopen
ik ging dan ook naar mijn werk toen ik spontaan een dikke rookwolk achter me zag en mijn auto spontaan nog maar op 2 cylinders ging rijden
na mijn werk ben ik naar mijn monteur gered om hem na te laten kijken
ik had water bij mijn bougies staan dat duidt op een kapoote kop pakking na nader onder zoek was dit ook het geval. ik heb nieuwe bougies geplaats maar dit had geen effect
dus als ik hem nu wil maken zal ik en mijn koppakking moeten vervangen en bougiekabels verdelerkap en rotor. los hiervan was mijn motor ook toe aan een niewue distrubutie riem.
dit alles staat nog los van het feit van de rammelende klepstoters
Helaas is dit alles het mij niet waard om te reparen.
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Bedankt voor alle steun op het GE forum.
ah, je had waterslag of pingelen door waterdamp in je cilinder!
DÀT klinkt als een tractor boven een sportuitlaat uit!
Re: Klepstoters
Posted: Mon May 18, 2009 7:49 pm
by Barry Smits
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een GF heeft dezelfde motoren lijn als de GE.
Re: Klepstoters
Posted: Mon May 18, 2009 8:22 pm
by Crowbar
Barry Smits wrote:Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een GF heeft dezelfde motoren lijn als de GE.
maar dan zònder hydraulische kleppenketsers..

dus, mits goed afgesteld hoor je die koud altijd een beetje, en warm niet meer..
als je ze koud niet hoort moet je gaan meten en ws stellen..
Re: Klepstoters
Posted: Mon May 25, 2009 11:40 am
by Jeroen81
ik weet dat de gf & GH dezelfde motoren hebben.
ik ga gewoon voor een jongere met minder kilometers
ik blijf dus wel bij de 626 ik vind het gewoon goede auto's
ik laat me niet ontmoediggen door een beetje pech aan mijn GE
het zal wel nog even duren voordat ik de centen bij elkaar heb, dus tot die tijd moet ik maar wat rond tuffen in de honda civic

van mijn vriendin.
Re: Klepstoters
Posted: Wed May 27, 2009 1:56 pm
by hiking cow
Het blijft tobben met die kleppen
Mijn kleppen moeten gewoon nog met de hand gesteld worden en dat heb ik dan al een paar keer gedaan. Ook de olie is laatst nog ververst... Ze tikken echter nog steeds.
Ik leer er maar mee leven.