galoperen van mijn motor
Hallo
Even een vraagje die ik hier nog niet heb gevonden helaas:
Nu het weer koud is heb ik last van galopperen. Het toerental wisseld steeds tussen 1,5 en 2 .
Langs garage geweest: thermosstaat is vervangen, radiateur is vervangen, stappenmotor is vervangen.
Echter alles zonder resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet iemand een oplossing?
Alvast bedankt
Pim
Even een vraagje die ik hier nog niet heb gevonden helaas:
Nu het weer koud is heb ik last van galopperen. Het toerental wisseld steeds tussen 1,5 en 2 .
Langs garage geweest: thermosstaat is vervangen, radiateur is vervangen, stappenmotor is vervangen.
Echter alles zonder resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet iemand een oplossing?
Alvast bedankt
Pim
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5003
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: galoperen van mijn motor
Luchtmassameter en gasklep schoonmaken 

Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Re: galoperen van mijn motor
Zat ik ook aan te denken.
En kost niets, alleen wat tijd
Groetjes M&M
En kost niets, alleen wat tijd

Groetjes M&M
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: galoperen van mijn motor
Dit had ik vorig jaar...
Heb toen de lucht massa meter vervangen door een van de sloop.
Hierna nooit meer dit probleem gehad!
Of het bij jou ook hetzelfde is weet ik niet...
Heb toen de lucht massa meter vervangen door een van de sloop.
Hierna nooit meer dit probleem gehad!
Of het bij jou ook hetzelfde is weet ik niet...
Re: galoperen van mijn motor
Hallo
Bedankt voor de tips. Ik ben een leek op autogebied dus ga ik hiermee naar mijn "mannetje".
Ik heb een en ander gegoogled. Begreep ik nu goed dat de gasklep bij de stappenmotor zit die ik al vervangen heb?
Dan zal ik zo snel mogelijk de luchtmassameter laten schoonmaken.
Kan het kwaad dat ik er nog even mee door rij? "Mannetje" is nl op vakantie naar warme oorden.
Ik heb het idee dat het ook met de buiten temperatuur te maken heeft. Alfgelopen winter begon het maar het werd snel warmer en probleem was weg. Nu het weer koud is, is het weer terug. Kan dat?
Nogmaals bedankt voor de info
Pim
Bedankt voor de tips. Ik ben een leek op autogebied dus ga ik hiermee naar mijn "mannetje".
Ik heb een en ander gegoogled. Begreep ik nu goed dat de gasklep bij de stappenmotor zit die ik al vervangen heb?
Dan zal ik zo snel mogelijk de luchtmassameter laten schoonmaken.
Kan het kwaad dat ik er nog even mee door rij? "Mannetje" is nl op vakantie naar warme oorden.
Ik heb het idee dat het ook met de buiten temperatuur te maken heeft. Alfgelopen winter begon het maar het werd snel warmer en probleem was weg. Nu het weer koud is, is het weer terug. Kan dat?
Nogmaals bedankt voor de info
Pim
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: galoperen van mijn motor
Je luchtmassameter kan je zelf ook goed schoon maken door ff de slang er voor los te halen en met een draaiende motor ff remmenreinerger in te spuiten let op dit is brandbaar dus je motor gaat ff vreemd draaien maar daar na zou hij weer normaal moeten gaan (lopen)
En dit zelfde doe je ook met de gasklep

En dit zelfde doe je ook met de gasklep

Grt André Diehard biker 
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Mad is zo gek nog niet

Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Re: galoperen van mijn motor
pas daar wel mee op, want remmenreiniger is heel erg brandbaar!!!
Groetjes M&M
Groetjes M&M
-
- Junior Racer
- Posts:207
- Joined:Mon Sep 20, 2010 9:46 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:....
Re: galoperen van mijn motor

dat je luchtmassa meter even eruit moet halen en inspuiten en NIET met je vingers aankomen.
Verder gasklep reinigen met een doek als ik de mail van afgelopen keer erbij haal.
Maar NIET met draaiende motor dus !
greetzzz Mazda MC
Mazda MC , de Gezelligste
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: galoperen van mijn motor
Ja zo kan het ook ik ging van de stelling uit de rotzooi gelijk de verbranings oven in en de schoorsteen uit 

Grt André Diehard biker 
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Mad is zo gek nog niet

Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Re: galoperen van mijn motor
Bedankt allemaal.
Ik heb de lmm laten schoonmaken en de gasklep is met vervangen, maar zonder het gewenste resultaat helaas.
Nog steeds galopperen.
De man die de lmm schoonmaakte heeft nog aa een slangetje daar gezogen (waar normaal lucht in geblazen wordt) en dan loopt hij normaal. Hij dacht dat het iets met vacuum had te maken maar kon niets vinden. Moet alles laten uitmeten door mazda garage.
Heb de moed maar op gegeven.
Nog meer geld erin stoppen ziet moeder de vrouw niet zitten.
Bedankt voor alle adviezen
Een goed nieuwjaar voor jullie allemaal
Pim
Ik heb de lmm laten schoonmaken en de gasklep is met vervangen, maar zonder het gewenste resultaat helaas.
Nog steeds galopperen.
De man die de lmm schoonmaakte heeft nog aa een slangetje daar gezogen (waar normaal lucht in geblazen wordt) en dan loopt hij normaal. Hij dacht dat het iets met vacuum had te maken maar kon niets vinden. Moet alles laten uitmeten door mazda garage.
Heb de moed maar op gegeven.
Nog meer geld erin stoppen ziet moeder de vrouw niet zitten.
Bedankt voor alle adviezen
Een goed nieuwjaar voor jullie allemaal
Pim
Re: galoperen van mijn motor
Bedankt allemaal.
Ik heb de lmm laten schoonmaken en de gasklep is met vervangen, maar zonder het gewenste resultaat helaas.
Nog steeds galopperen.
De man die de lmm schoonmaakte heeft nog aa een slangetje daar gezogen (waar normaal lucht in geblazen wordt) en dan loopt hij normaal. Hij dacht dat het iets met vacuum had te maken maar kon niets vinden. Moet alles laten uitmeten door mazda garage.
Heb de moed maar op gegeven.
Nog meer geld erin stoppen ziet moeder de vrouw niet zitten.
Bedankt voor alle adviezen
Een goed nieuwjaar voor jullie allemaal
Pim
Ik heb de lmm laten schoonmaken en de gasklep is met vervangen, maar zonder het gewenste resultaat helaas.
Nog steeds galopperen.
De man die de lmm schoonmaakte heeft nog aa een slangetje daar gezogen (waar normaal lucht in geblazen wordt) en dan loopt hij normaal. Hij dacht dat het iets met vacuum had te maken maar kon niets vinden. Moet alles laten uitmeten door mazda garage.
Heb de moed maar op gegeven.
Nog meer geld erin stoppen ziet moeder de vrouw niet zitten.
Bedankt voor alle adviezen
Een goed nieuwjaar voor jullie allemaal
Pim
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: galoperen van mijn motor
ik ken dit ook, af en toe blijft het stationair te hoog of een beetje gallopperen, vooral als het zo koud is.
als ik de auto stilzet normaliseert het (en dat doe ik, anders schakelt het niet lekker)
volgens mij is dat de stationair-regelklep die vies is en schoongemaakt moet worden (onderaan je gasklephuis) maar ik heb het ook nog niet gedaan..
als ik de auto stilzet normaliseert het (en dat doe ik, anders schakelt het niet lekker)
volgens mij is dat de stationair-regelklep die vies is en schoongemaakt moet worden (onderaan je gasklephuis) maar ik heb het ook nog niet gedaan..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Re: galoperen van mijn motor
Hallo
UPDATE
Het is verholpen.
Bleek dat nadat ik de radiator had vernieuwd, er een luchtbel in bleef zitten. Deze blokkeerde het circuit o.i.d. Nadat de luchtbel eruit was en de vloeistof weer aangevuld was, was het probleem over.
Nu echter weer de toerenteller stuk, nadat eropeens een stoot gas gegeven werd. De "dader" zei dat hij niet veel gas gaf maar dat er wel opeens een stoot toeren kwamen. De gaskabel onder de moterkap bleek aan een kettingje te hangen (zoals stopper van bad) en dat schijnt niet te horen.
We durfen nu niet meer te rijden dus dat wordt dus verkopen of inruilen.
Iedereen nog bedankt voor de tips en het meewerken aan het probleem
Pim
UPDATE
Het is verholpen.
Bleek dat nadat ik de radiator had vernieuwd, er een luchtbel in bleef zitten. Deze blokkeerde het circuit o.i.d. Nadat de luchtbel eruit was en de vloeistof weer aangevuld was, was het probleem over.
Nu echter weer de toerenteller stuk, nadat eropeens een stoot gas gegeven werd. De "dader" zei dat hij niet veel gas gaf maar dat er wel opeens een stoot toeren kwamen. De gaskabel onder de moterkap bleek aan een kettingje te hangen (zoals stopper van bad) en dat schijnt niet te horen.
We durfen nu niet meer te rijden dus dat wordt dus verkopen of inruilen.
Iedereen nog bedankt voor de tips en het meewerken aan het probleem
Pim
- Arie
- Mazda 626 Lord
- Posts:1574
- Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Re: galoperen van mijn motor
Nu echter weer de toerenteller stuk, nadat eropeens een stoot gas gegeven werd. De "dader" zei dat hij niet veel gas gaf maar dat er wel opeens een stoot toeren kwamen. De gaskabel onder de moterkap bleek aan een kettingje te hangen (zoals stopper van bad) en dat schijnt niet te horen.
We durfen nu niet meer te rijden dus dat wordt dus verkopen of inruilen.
??? Het lijkt mij een eenvoudige ingreep om de gaskabel te vervangen, toch?
Kan nooit gevaarlijk zijn.
Of is er misschien een andere reden om de auto te verkopen?
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (daily )
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )
Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )
Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: galoperen van mijn motor
als je gaskabel zó aan elkaar zit, wie weet wat ze nog meer tegen komen??
eerst goed na (laten) kijken lijkt me wel wijs, maar verkopen?!
eerst goed na (laten) kijken lijkt me wel wijs, maar verkopen?!
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.