Als ik laatst zag hoe klein het luchtfilteroppervlak van de xedos 6 van mijn chef is (kleiner dan dat voor mijn 1.5-je) dan denk ik dat daar nog wel wat te halen valt.. tsja, er zitten idd sensoren op de originele luchtfilterbox, maar wat zijn dat? ik denk een inlaattemperatuurmeter, en direct erachter zit de luchtmassameter als ik me niet vergis..
in de luchtfilterdoos van mijn 323 zit die temp-sensor gewoon op de klem, dus kun je hem ook ergens in een eventuele buis naar je open filter pluggen, en vanaf vlak voor die luchtmassameter kun je dan doen wat je wilt.. al zou ik voor een K&N vervangingsfilter ìn die luchtfilterbox gaan, en daar dan een zo groot en zo recht mogelijke pijp naar voren op zetten..
Ik zou zeggen check de site van K&N maar eens, ms kun je er een luchtfilterbox van een 323 in zetten àls dat filteroppervlak groter is (staat bij ieder filter) en daar dan zo'n vervangingsfilter in leggen..
voor mijn 1.5-je maakte het een wereld van verschil, niet alleen in en tussen mijn oren (ik had eerst ook nog een resonantiedemper vóór het luchtfilter zitten.. nu ook niet meer, en dat gaf het grootste effect..)
de meeste Mazda motoren hebben een vrij lage compressieverhouding, die beter zo hoog mogelijk is voor het koppel en vermogen dat je er uithaalt.. keerzijde: de lage compressieverhouding maakt een tor duurzamer, omdat de draaiende delen minder zwaar worden belast = wil je harder, laat de cilinderkop maximaal afvlakken en zet hem weer terug op je blok.. vlakken kàn voor €20,- ga vervolgens wèl op euro 98 rijden ivm pingelgevaar..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.