Stilvallen GF
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- Reley
- Mazda 626 Lord
- Posts:1083
- Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
- Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
- Location:Breda
- Contact:
Re: Stilvallen GF
Ik heb hetzelfde, vooral als mijn airco vol aan staat.coppe218 wrote:Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.
Guido
Ook heb ik af en toe het idee alsof ik wat harder op het gaspedaal moet trappen voor hij reageert...
Dat gasklephuis, is dat goed te doen om los te halen (sleutel-n00b meld zich

[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Ja hoor, je moet alleen oppassen dat je pakking niet scheurt of van te voren een nieuwe pakking halen voor de zekerheid.
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- Reley
- Mazda 626 Lord
- Posts:1083
- Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
- Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
- Location:Breda
- Contact:
hmm.. dan toch maar eens proberen....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Volgens mij komt het wel bij meer auto's voor. De stationair regelklep zit vlak voor de EGR. Hierdoor heb je roetvorming bij de gasklep en in de regelklep. Dit komt vaker voor en is dus met reinigen op te lossen.
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
- tieske turbo
- Ervaren Racer
- Posts:707
- Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
- Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
- Location:Hellmond
- Contact:
- 626je
- Mazda 323 Lord
- Posts:1156
- Joined:Sun Apr 01, 2007 11:12 pm
- Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Mijn GW (2.0, 115pk versie) is dus ook nogal bokkig.......... Er is al vanalles schoongemaakt maar het hikken, wat verergerd word bij het gebruik van de airco dan is het zelfs bijna zo erg dattie afslaat.
Er is geen pijl op te trekken soms ergens tussen de 1000 en 2000 toeren in de 2de of hogere versnelling net alsof ie er ff mee ophoud ... schok... en dan is het weer prima.
Gelukkig heb ik nog een half jaar bovag en gaat hij nu voor de 3de keer ervoor terug naar de dealer. Dus hopelijk houd het een keer op
Er is geen pijl op te trekken soms ergens tussen de 1000 en 2000 toeren in de 2de of hogere versnelling net alsof ie er ff mee ophoud ... schok... en dan is het weer prima.
Gelukkig heb ik nog een half jaar bovag en gaat hij nu voor de 3de keer ervoor terug naar de dealer. Dus hopelijk houd het een keer op

Mazda 2 1.5 Skyactive-G 90 GT-M
Voormalig Mazda 323 BF/ BG Rijdster (2)
Voormalig Mazda 3 BL Rijdster (1)
Voormalig Mazda 626 GD/ GW/ GF Rijdster (5)

Voormalig Mazda 323 BF/ BG Rijdster (2)
Voormalig Mazda 3 BL Rijdster (1)
Voormalig Mazda 626 GD/ GW/ GF Rijdster (5)

- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Ja, maar hebben jullie alleen het gasklephuis schoongemaakt of ook de IAC klep? Want ik heb het idee dat daar het probleem zat
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Daar kon ik bijna niet bij dus dat heb ik zo gelaten. Ik denk niet dat dat veel uitmaakt omdat het oppervlak van het inlaatspruitstuk ook niet glad is (niet gepolijst).
Guido
Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Inlaat schoonmaken is voor de gevorderde klusser lijkt me, die bouw je niet even uit. Lijkt me ook niet zo nodig.
Schoonmaken gasklep en stappenmotor is voor een handige harry zonder veel ervaring best te doen. Je hoeft in principe de gasklep niet eens uit te bouwen: slang los, gasklep open duwen, en je kan de klep+omgeving al prima schoonpoetsen. Stappenmotor moet je idd wel loshalen om schoon te maken...
Ik doe dit tegenwoordig eens per jaar op een mooie zomerdag. Half uurtje werk ofzo. En met 45.000km/jaar wordt de boel toch aardig vies
Schoonmaken gasklep en stappenmotor is voor een handige harry zonder veel ervaring best te doen. Je hoeft in principe de gasklep niet eens uit te bouwen: slang los, gasklep open duwen, en je kan de klep+omgeving al prima schoonpoetsen. Stappenmotor moet je idd wel loshalen om schoon te maken...
Ik doe dit tegenwoordig eens per jaar op een mooie zomerdag. Half uurtje werk ofzo. En met 45.000km/jaar wordt de boel toch aardig vies

Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi